poniedziałek, 10 lipca 2017

„Przedsiębiorczość i Zarządzanie” t. XVIII, z. 2 cz. II - „Zarządzanie humanistyczne i publiczne”


Oto kolejny numer czasopisma  „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” — t. XVIII, z. 2 cz. II „Zarządzanie humanistyczne i publiczne”, pod red. Ł. Sułkowskiego i A.M. Migdał. Odpowiedzialna byłam za korektę, redakcję i skład. Praca wykonana dla wydawnictwa Społecznej Akademii Nauk [link do publikacji].

poniedziałek, 15 maja 2017

"Przedsiębiorczość i Zarządzanie" - nowa współpraca (korekta, skład i łamanie)

Społeczna Akademia Nauk w Łodzi złożyła mi propozycję szybkiego składu z korektą jednego z zeszytów „Przedsiębiorczości i Zarządzania” (T. XVIII, z. 4, cz. 1). Na całość miałam 4 tygodnie, gdyż należało ukończyć pracę przed konferencją i niedopuszczalne były opóźnienia. 

Podołałam. Teksty były dobrej jakości, więc korekta szła sprawnie. Skład miejscami sprawił kilka problemów, ale czasu miałam wystarczająco.

Ze współpracy jestem zadowolona. Zaowocowała ona kolejnymi zleceniami.

Zapraszam do komentowania mojej pracy. Konstruktywne uwagi mile widziane. Człowiek uczy się całe życie, a ja mam prawdopodobnie na to sporo czasu.

Link do składanego zeszytu tutaj.

piątek, 10 marca 2017

Hejterstwo.Nowa praktyka kulturowa - mój odważniejszy skład


Tom pokonferencyjny pt. „Hejterstwo. Nowa praktyka kulturowa?” składałam na zlecenie zespołu redakcyjnego i zgodnie z uwagami Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego. Parę spraw mogłam odświeżyć, korespondując z redaktorkami z WUŁ i dziękuję im za to. Miałam też kogo podpytać o niektóre kwestie formalne. Ogólnie praca była bardzo przyjemna i prosta, co widać po książce. A cała moja odwaga polegała na niewielkim wyłamaniu się ze schematu paginacji podkreślonej linią (zawsze chciałam to zrobić!). Nikt też nie podważył moich finalików ani szarych prostokątów przy tytułach działów.
Miałam też szansę wykorzystać dopiero co zdobyte doświadczenie i umiejętności tworzenia indeksów w InD. I wcielić w życie zasady edytorskie oraz typograficzne dotyczących tej części publikacji.

[link do publikacji]

piątek, 27 stycznia 2017

Publikacje "pod redakcją" w bibliografii


Ze wskazówek autorytetu:
„Udział współtwórców należy określać zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie tytułowej dzieła i zapisywać za pomocą ogólnie przyjętych skrótów.
W opisach publikacji obcojęzycznych stosuje się zwyczajowo skróty właściwe dla danego języka, np.
Culture for the Millions? Mass Media in Modern Society, ed. N. Jacobs, Boston 1964. (ang. ed. = editor ‘redaktor’)
H. Goodglass, A. Wingfield (eds), Anomia. Neuroanatomical and Cognitive Correlates, San Diego–Toronto 1997. (ang. eds = editors ‘redaktorzy’)
Von der Systematischen Bibliographie zur Dokumentation, Hrsg. P. R. Frank, Darmstadt 1978. (niem. Hrsg. = Herausgegeber ‘redaktor’)
Redagując bibliografię, należy stosować taką samą konwencję zapisu tożsamych elementów polsko- i obcojęzycznych, por. 

wtorek, 24 stycznia 2017

Spacje w skrótowcach - wskazówki dla składacza i korektora


Spacji nie stawia się po kropkach wchodzących w skład skrótowców zapisywanych pojedynczymi, małymi lub wielkimi literami, np. m.in., c.o., p.o., k.p.a., s.a., s.l., p.n.e., A.D., D.O.C., S.A.S.E. Oddzielamy natomiast spacją skrócenia utartych wyrażeń, których poszczególne człony liczą więcej niż dwie litery, np. dz. cyt., op. cit., przyp. red., prz. Chr., red. nauk., rev. ed. Brak spacji sprawia, że powstają wieloliterowe twory, które nie poddają się rozmaitym zabiegom edytorskim, jak np. dzielenie na końcu wiersza”.

Adam Wolański
Poradnia PWN, odpowiedź z dn. 5.11.2007: przyp. red., przyp. tłum.

niedziela, 11 grudnia 2016

Matematyczne puzzle z bałwankiem

Kolejny projekt zabawy dydaktycznej z grafikami z pixabay.com dla portalu Świat Mojego Dziecka — Nauka przez zabawę. Proste puzzle z wizerunkami bałwanka i pingwinków wspierają rozwój dziecka, ucząc logicznego myślenia, cierpliwości, koncentracji i ćwicząc motorykę małą. Szczegółowy opis zabawy i możliwości wykorzystania bałwanków na stronie Puzzle z bałwankiem i sekwencją cyfr.



 

sobota, 10 grudnia 2016

Układanka sekwencyjna na zimę

Kolejna pomoc dydaktyczna karty do zabawy z dzieckiem przygotowane dla portalu Świat Mojego Dziecka. Tym razem układanka ćwicząca pamięć sekwencyjną. Szczegółowy opis i wszystkie elementy układanki na stronie Zimowe sekwencje — zabawa w spostrzegawczość.
 

piątek, 2 grudnia 2016

Przestroga dla korektorek - Robert Stiller

Wspaniała wypowiedź Roberta Stillera opublikowana w zbiorze jego artykułów pt. Pokaż język”. Polecam zaczytanie się w całości, a poniżej przytaczam jakże przydatne fragmenty weryfikujące pracę korektorską i po części uderzające w językoznawców zajmujących się kwestiami ortografii.
Korektorki i redaktorki czy to w wydawnictwach książkowych, czy w prasie, spełniają rolę nader istotną i pożyteczną, którą nie każdy sobie uświadamia. Rzecz w tym, iż mnóstwo piszących przynosi do druku teksty, o których trudno powiedzieć: czy pisali je półanalfabeci? czy ludzie pijani? czy po prostu niechluje cynicznie przyzwyczajeni do tego, że i tak połowę roboty wykona za nich ktoś inny?

poniedziałek, 21 listopada 2016

uwaga położona na...



Ciekawy błąd językowy... Z moim stażem pracy spotkałam się z nim po raz pierwszy i od tej pory będę go śledzić i poprawiać:
'uwaga położona' / 'położyć uwagę', np. Całą uwagę położono na rozwój wybranej gałęzi firmy; Uwaga położona na rozwój nie w tym kierunkuUwaga położona na długofalową strategię bardziej niż na codzienne zarządzanie — błąd frazeologiczny (krzyżówka/kontaminacja) powstały z połączenia związków: 

sobota, 5 listopada 2016

Baner parkingowy z błędem

Ogromny baner miał zachęcać klientów, tymczasem przykuwa wzrok z zupełnie innego powodu. Tekst niby krótki, więc szans na popełnienie błędu nie ma... pewnie dlatego nikt nie sprawdził projektu. A może nawet po wywieszeniu nie zauważono wpadek?

piątek, 4 listopada 2016

Szablon na wizytówki do Odimiennej Metody Nauki Czytania

W oparciu o założenia Odimiennej Metody Nauki Czytania według koncepcji dr Ireny Majchrzak i dzięki doświadczeniu ze szkolenia z tej Metody przygotowałam prosty szablon do wpisywania imienia dziecka podczas wprowadzania tej metody w nauce. Kartkę z liniami można wykonać samemu przy pomocy linijki i ołówka, ale można też pobrać tutaj gotową i wydrukować.

poniedziałek, 31 października 2016

Gdzie postawić przecinek? Poradnik ze słownikiem



Po co poradniki o interpunkcji? Przecież przecinek to tylko malutka kreseczka, nie mówiąc o innych zbędnych znakach... Wiedzą o tym bardzo dobrze językoznawcy, korektorzy, redaktorzy, a tym samym i autorzy niniejszej publikacji, prof. Jerzy Podracki i Alina Gałązka:
Przeciętny Polak ma do znaków przestankowych stosunek dość niefrasobliwy. Przecinki stawia na wyczucie, mniej dbając o interpunkcję niż o ortografię. Napisać słowo z błędem ortograficznym — to wstyd; napisać zdanie z błędem interpunkcyjnym — to, wydawałoby się, rzecz nieważna i nieszkodliwa.
Sprawdzając teksty współczesnych, „wykwalifikowanych” copywriterów, zaczęłam wątpić, czy znajomość zasad interpunkcji jest w ogóle potrzebna do pisania... Co gorsze, sama zaczęłam się gubić... Aż wstyd! Jednak nie poddając się, kupiłam ten poradnik. Publikacja idealna, wymarzona i naprawdę niezbędna w zapleczu warsztatowym korektora–redaktora.
Ile wart jest przecinek w tekście? Według anegdoty tyle, ile ludzkie życie.

środa, 26 października 2016

Proste gry i zabawy dla małych dzieci na jesień

Praca niewymagająca wielkich umiejętności i nakładu czasu - nie licząc poszukiwania grafik. Efekt natomiast daje wiele satysfakcji i radości nie tylko dzieciom.
Oto wykonane przeze mnie ostatnio karty pracy i gra memo opracowane dla Świata Mojego Dziecka. Do pobrania z serwisu.

 

piątek, 21 października 2016

"Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych"



Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych Moniki Zaśko-Zielińskiej, Anny Majewskiej-Tworek i Tomasza Piekota to pozycja obowiązkowa dla każdego pracującego z tekstem użytkowym. Stworzona przez fachowców z Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, którzy zajmują się stylistyką języka polskiego, analizą tekstu i dyskursu, gatunkami mowy, nauczaniem języka polskiego jako obcego, logopedią, a także komunikacją społeczną, w tym medialną i wizualną.